Oslo er innfallsporten til Norge, og den mest besøkte reiselivsdestinasjonen i landet. Bransjen bidrar med aktivitet, arbeidsplasser, økt bolyst og skattekroner i kommunekassa. Ifølge analysebyrået Menon Economics, sysselsetter reiselivet i Oslo over 36 000 ansatte. De bidrar med 1,1 milliarder kroner i skatteinntekter (2019) til Oslo kommune.

Nå er næringen rammet av den verste krisen noensinne, som har sendt tusenvis at reiselivsansatte ut i ledighet. Ifølge Nav er over 22 000 registrert helt ledige og 14 000 er delvis ledige innen reiseliv. I Oslo er rundt 15 500 mennesker helt eller delvis ledige innen transport og reiseliv. Derfor er det nå kommunen må stille opp, og være reiselivets beste venn.

Det haster å åpne opp

Vaksineringen er i full gang som betyr at samfunnet og reiselivet gradvis kan gjenåpne. I Bergen har byrådet valgt enn annen strategi enn Oslo. Her er byens serveringssteder åpne og bergenseren kan nyte en kald øl på Bryggen i vårsola - i trygge omgivelser med god avstand. Bergens byråd setter inn tiltak der det er smitteøkning og lykkes med å balansere behovet for tiltak og behovet for å få opp aktiviteten i reiselivsnæringen. Vi mener dette er riktig tilnærming og oppfordrer Oslo kommune til å følge Bergens eksempel.

Byrådsleder Raymond Johansen har varslet at byrådet vil vurdere servering og skjenking som en del av trinn to i den varslede gjenåpningsplanen. NHO Reiseliv har en klar forventning om at serveringen kan åpnes den første helgen i mai, gitt at smittetrenden fortsetter å synke.

På andre områder har Oslo vist vei, blant annet ved å tilby gratis skjenkebevilling eller gratis leie av uteplass ut året. Å åpne nye områder for uteservering vil også hjelpe. Effektive søknadsprosesser for løyver og tiltak kan gjøre gjenåpningen mer effektiv. Å legge til rette for mindre kulturarrangementer som trekker folk til området, og å begynne å bestille konferanser og møter for høsten, vil dessuten være viktig. I det aller minste bør kommunen sikre at den har en tett dialog med lokale reiselivsaktører fremover, for å best forstå hvilke tiltak som vil hjelpe med å øke aktiviteten.

Krisen vil ha langsiktige ringvirkninger

Selv om samfunnet gjenåpnes, vil reiselivsnæringen merke etterdønningene av koronakrisen i lang, lang tid. Norgesferie hjalp mange bedrifter andre steder i landet i fjor, men Oslo merket ikke samme effekt. Dessuten har reiselivet i hovedstaden vært blant de aller mest utsatte i landet som følge av koronakrisen. Det vil derfor ta tid å komme i gang igjen.

NHO Reiselivs nye medlemsundersøkelse viser at ni av ti reiselivsbedrifter i Oslo vurderer markedssituasjonen som dårlig. Syv av ti bedrifter har permittert mer enn 75 prosent av staben. Seks av ti mangler midler til å betale regninger som snart forfaller, og nesten like mange frykter konkurs som følge av korona.

Frem til de utenlandske gjestene får lov til å komme til Oslo, vil det lokale og nasjonale markedet være en livslinje for mange reiselivsbedrifter. Trolig vil både alle konferansehoteller, alle reiselivsaktører med utenlandske gjester og uteliv måtte vente helt til utpå høsten for å være i gang. Det betyr at selv når spisesteder og hoteller med norske gjester starter en mer vanlig hverdag, vil store aktører være hemmet av koronaregler i minst et halvt år til. Disse må hjelpes med forlengede støttetiltak av Stortinget i vår. Det haster å få opp aktiviteten for å få flere tilbake til jobb og unngå at unike reiselivsaktører, som gjør Oslo til en attraktiv by, skal gå dukken. Vi oppfordrer derfor lokale politikere til å fremsnakke det lokale serverings-, overnattings- og aktivitetstilbudet. Det er stor symboleffekt i at myndighetene selv tar i bruk det lokale reiselivet.

Vi trenger gode møteplasser nå

Siden koronautbruddet har normen vært at folk skal treffes minst mulig. Men vi mennesker lever av å møtes. Det er norsk reiselivs fremste produkt. Næringen i Oslo skaper gode møteplasser, bidrar til sysselsetting, økt bolyst og store skatteinntekter til kommunen. Derfor vil alle kommunene tjene på å stå på litt ekstra overfor de lokale kafeene, serveringsstedene, pubene, hotellene og opplevelsesbedriftene. Ressursene og hjelpen som dere gir til reiselivet nå, vil betale seg i lengden. For på sikt skal reiselivet igjen bli en vekstnæring for Norge. Oslo har mange fortrinn som gjør at byen stiller sterkt den dagen alle kan reise igjen uhemmet. Reiselivet i byen har vært og kommer til å være kommunens beste venn, også etter pandemien. Derfor er det å hjelpe reiselivet nå en særdeles god investering.